Becoming an Inquiring Leader

QuotePostThere are many types of leaders with different types of titles.  You can be a servant leader, a situational leader, a command and control leader, an innovative leader, etc.  One leadership style you do not hear a lot about is the Inquiring Leader.  Over the years I’ve discovered that a lot of leaders I collaborate with get stuck in the ownership trap of problems and results. Because they feel ultimately responsible for their team’s results, and eliminating any problems that get in the way of those results, they live in “TELL” mode. Issuing orders. Providing solutions. And leaving little opportunity for their people to develop. These leaders feel that their role is to give answers, not ask questions.

I say the opposite is true. The more you ask your people questions and give THEM the opportunity to give the answers, the better leader you will be. Jack Welch said, “Before you become a leader, success is all about growing yourself. When you become a leader, success is all about growing others.” And one of the best ways to grow others is to ask them questions and challenge them to find the answers. Become an Inquiring Leader. Inquiring Leaders coach from the inside out by asking skillful and purposeful questions, versus coaching from the outside in by telling others what to do.

  • Ask questions to help others solve problems. “Do you know why we do it this way?” “Can you give me an overview of the problem?” “How did we get here?”
  • Ask questions to improve performance. “In your opinion, which vital behaviors do you think will have the biggest payoff for your team?”  “What are a few disbeliefs and distractions your team may have that we need to be mindful of?” “Which of these three behaviors will be the hardest for you to model with your team?”
  • Ask questions to solicit feedback and insight. “What parts of your work, today, are the most satisfying to you?” “If you and I were sitting down three months from now, what do you think will have needed to happen for us to be happy with our progress?”
  • Ask questions to improve critical thinking and avert crises.  (Conduct a pre-mortem) “Before we begin this project, what are the top 5 things we could do to mess it up?” “What kept you here at our company in 2013?” “What will keep you here in 2014?”

Once you’ve asked a question, be silent…and really listen to the answer.  (Notice how the word silent and the word listen have the same letters.  This small notice helps build your approach to becoming an Inquiring Leader).

Becoming an Inquiring Leader requires self-awareness, a desire to develop others and, most of all, humility. You have to admit you don’t have all the answers especially since you have not heard all of the questions.  So let’s all remember moving forward that an Inquiring Leader always thinks, “why tell them what you can ask them” and is constantly aware of their “question to statement ratio”, ensuring they are asking more questions than telling people what to do.  As a leader in business, it is about Growing People…Growing Revenue…in that order.

“Asking a question is the simplest way of focusing thinking…asking the right question may be the most important part of thinking.” – Edward de Bono

Convertirte en un Líder Inquisitivo

Existen muchos tipos de líderes con diferentes títulos. Puedes ser un líder servidor, situacional, de mando y control, innovador, etc. Un estilo de liderazgo del que no escuchamos con frecuencia es el Líder Inquisitivo. A lo largo de los años he descubierto que muchos líderes con los que colaboro están atorados en la trampa sobre la propiedad de los problemas y resultados. Debido a que básicamente se sienten responsables por los resultados de su equipo, y por eliminar los problemas que pudieran obstaculizarlos, viven bajo la función de “DECIR”. Emitir órdenes. Proporcionar soluciones. Y dejando escasas oportunidades para el desarrollo de su gente. Estos líderes sienten que su papel es proporcionar respuestas, no formular preguntas.

Yo digo que lo opuesto es lo cierto. Mientras más preguntas le hagas a tu gente y les des la oportunidad de brindar respuestas, mejor líder serás. Jack Welch dijo, “Antes de convertirte en un líder, todo el éxito tiene que ver con tu propio crecimiento. Cuando te conviertes en un uno, todo el éxito tiene que ver con el crecimiento de los demás.” Y una de las mejores formas de ayudar al crecimiento de otros es hacerles preguntas y retarlos a encontrar las respuestas. Convertirte en un Líder Inquisitivo. Este tipo de líderes asesoran desde el interior realizando preguntas hábiles e intencionadas en lugar de hacerlo desde el exterior diciéndole a otros qué hacer.

  • Realiza preguntas para ayudar a otros a resolver problemas. “¿Sabes por qué lo hacemos así?” “¿Me puedes dar un resumen del problema?” “¿Cómo llegamos aquí?”
  • Realiza preguntas para mejorar el desempeño. “En tu opinión, ¿qué conductas vitales consideras que tendrán el mayor impacto sobre tu equipo?” “¿Cuáles son algunas de las reticencias y distracciones que pudiera tener tu equipo que debamos tomar en cuenta?” “¿Cuál de las siguiente tres conductas será la más complicada para que puedas modelarla con tu equipo?”
  • Realiza preguntas para solicitar retroalimentación e insight. “¿Qué partes de tu trabajo son hoy las más satisfactorias?” “Si tu y yo nos volviéramos a reunir dentro de tres meses, que piensas que deba suceder para sentirnos satisfechos con nuestro progreso?”
  • Realiza preguntas para mejorar el pensamiento crítico y evitar crisis. “Antes de iniciar el proyecto, ¿cuáles son las 5 principales cosas que pudiéramos hacer para arruinarlo?” ¿Qué te mantuvo aquí en nuestra compañía en 2013?” ¿Qué te mantendrá aquí en 2014?”

Una vez que hayas realizado la pregunta, mantente en silencio… y escucha realmente la respuesta.

Convertirte en un Líder Inquisidor requiere auto-conciencia, un deseo por desarrollar a otros y, más que nada, humildad. Debes admitir que no tienes todas las respuestas, especialmente si no has escuchado todas las preguntas. Así que recordemos, a medida que progresamos, que un Líder Inquisidor siempre piensa “por qué decirles lo que puedes preguntarles” y está alerta constantemente de su “proporción entre comentarios y preguntas” garantizando que están realizando más preguntas en lugar de decirle a la gente qué hacer. Como líder de negocios tiene que ver con Crecimiento de Personas…Crecimiento de Rentabilidad… en ese orden.

“Formula una pregunta es la forma más sencilla de enfocar el pensamiento…formular la pregunta correcta puede ser la parte más importante del pensamiento.” – Edward de Bono.

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